درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوست است . این بیماری با پلاک ای اریتماتویی مشخص می شود که اغلب با پوسته های سفید نقره ای پوشیده شده اند . تقریبا ۵ میلیون نفر را در ایالات متحده گرفتار کرده است (۱-۲ % از جمعیت) . در اکثر اشکال پسوریازیس بیشترین موارد شروع بیماری در سنین ۲۵-۴۰ سال رخ می دهد . با اینحال این بیماری در هر سنی می تواند رخ دهد، از جمله در شیرخواران و افراد مسن .

۲۵ % از افراد مبتلا دچار آرتریت پسوریازیسی خواهند شد که اگر بدون درمان گذاشته شود می تواند باعث بدشکلی های دائمی در مفاصل شود . پسوریازیس می تواند آثار روانی – اجتماعی و جسمی قابل توجهی داشته باشد . سالانه حدود ۳۵۰ مورد مرگ به خاطر پسوریازیس و درمان آن رخ می دهد .

علت بیماری پسوریازیس

• پسوریازیس عمدتا یک بیماری خودایمن با واسطه لنفوسیت های (T (th1  است .
  • این بیماری با تکثیر بیش از حد اپیدرم همراه است . چرخه سلولی سلول های اپیتلیال پسوریازیسی یک دهم مهاجرت کننده و ریزش نمایند ( در مقایسه با تقریبا ۳۰ روز در سلول های طبیعی ).
  • سیتوکین ها نقش بزرگی در تکثیر اپیدرم، تمایز و التهاب دارند .
  • علت چندعاملی است و هنوز کاملا شناخته نشده است . با اینحال یک استعداد ژنتیک در آن دخیل است (75% از بیماران یک سابقه خانوادگی مثبت دارند) .
  • ژنی که بیش از همه برای دخالت در این امر جور می آید HLA-Cw6 است که میزان خطر را 10 برابر افزایش می دهد .
  • آرتریت پسوریازیسی با HLA-B 27 ارتباط دارد .
  • چندین نوع از پسوریازیس وجود دارد .
  • پسوریازیس پلاکی (پسوریازیس ولگاریس) شایع ترین نوع است و 80% از موارد را تشکیل می دهد .
  • پسوریازیس قطره ای در کودکان شایع تر است . ممکن است آغازگر آن یک عفونت استرپتوکوکی باشد .
  • پسوریازیس پوستولی ممکن است از پسوریازیس پلاکی طولانی مدت بوجود آید . ممکن است آغازگر آن قطع تدریجی استروئیدهای سیستمیک باشد .
  • عوامل تشدید کننده عبارتند از: ضربه (پدیده کوبنر)، آب و هوای خشک و سرد، استرس، سیگار کشیدن، بارداری، HIV، و داروها (مثلا برنامه ضدبارداری B، قطع استروئید ها، لیتیوم، هیدروکسی کلروکین، داروهای NSAID، داروهای مسدود کننده گیرنده بتا، داروهای مسدود کننده کانال های کلسیمی، تربینافین) .

تشخیص افتراقی پسوریازیس

• اگزما
  • عفونت با تینئا
  • درماتیت سبورئیک
  • لیکن پلان
  • پیتیریازیس روبرا پیلاریس
  • پیتیریازیس روزه آ
  • انیکومایکوز
  • عفونت های قارچی (مثل تینئا)
  • لنفوم سلول T جلدی
  • لوپوس جلدی
  • درماتومیوزیت
  • اگزانتم ویروسی
  • سیفیلیس ثانویه
  • فولیکولیت
  • واکنش های دارویی
دکتر سارا لطفی متخصص پوست ، پس از بررسی شرایط پوست بیمار و نوع عارضه به درمان مشکلات پوستی افراد می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02122579338 – 02122579307 – 093069077977 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان پسوریازیس

• درمان بستگی به نوع، وسعت، توزیع و شدت بیماری دارد .
  • وقتی راجع به درمان سیستمیک فکر می کنید باید خطر درمان را در برابر سودمندی آن برای هر بیمار بطور جداگانه سبک و سنگین کنید .
  • بیماری محدود به دست ها و پاها می تواند به شدت ناتوان کننده باشد و ممکن است علی رغم سطح کوچک منطقه درگیر نیاز به درمان تهاجمی تری داشته باشد .
  • درمان های موضعی عبارتند از: استروئیدی های با قدرت متوسط تا پر قدرت، کلسی پوتریین، تازاروتین (رتینوئید)، قطران، یا فرآورده های آنترالین .
  • در مورد پلاک های ضخیم سر را می توان با شامپوهای موضعی، محلول ها، یا فرآورده های نفتی، در کنار قطران، آنترالین یا شامپوهای سالیسیلیک اسید درمان کرد .
  • برای درمان پلاک های مقاوم به درمان که وضعیت با ثباتی دارند می توان از لیزر درمانی استفاده کرد .
  • برای درمان بیماری های منتشرتر ممکن است از فوتوتراپی استفاده شود: UVB، UVB با باند باریک، با PUVA (پسورالن به علاوه UVA) سه بار در هفته انجام می شود .
  • برای افزایش تاثیر ممکن است همراه با رتینوئید خوراکی، متوترکسات و سیکلوسپورین .
  • درمان های سیستمیک عبارتند از : آسی ترتین (رتینوئید خوراکی)، متوترکسات و سیکلوسپورین .
  • مهار کننده های TNF – آلفا (مثل اینفلیکسی ماب، اتانرسپت، آدالیموماب) هم اکنون مورد تایید FDA می باشند .
  • سایر عوامل بیولوژیک عبارتند از: افالیزوماب و آلفاسپت .
  • در مواردی که پسوریازیس قطره ای بدنبال عفونت استر پتوکوکی رخ می دهد ممکن است مصرف آنتی بیوتیک اندیکاسیون داشته باشد .
  • پسوریازیس قطره ای بخوبی به درمان با اشعه فرابنفش پاسخ می دهد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص پوست در تهران مراجعه نمایید.