پسوریازیس

پسوریازیس یا صدفک یک بیماری پوستی شایع ایمنی است. این بیماری هنگامی سلول های چرخشی پوست را تحت تاثیر قرار داده و سرعت آن را می افزاید. در نتیجه این بیماری بصورت پوسته های نقره ای یا سفید متراکم روی سطح پوست ظاهر شده که خشک و قرمز رنگ است و به شدت باعث خارش می شود.

پسوریازیس یک بیماری  لجبازی است که مدت زیادی روی پوست می ماند! معمولا این بیماری حالت نوسانی دارد یعنی در بازه ای زمان بهبود می یابد و سپس دوباره ظاهر شده و شدت می یابد.

پسوریازیس

پسوریازیس در برخی اشخاص به هیچ وجه ناراحت کننده و آزار دهنده نیست اما در برخی دیگر بسیار مزاحم و آزاردهنده است، مخصوصا اگر این بیماری به آرتروز ربط داشته باشد.

علائم پسوریازیس

علائم پسوریازیس در همه افراد بصورت یکنواخت دیده نمی شود، موارد زیر از جمله علائم پسوریازیس است:

• لایه های قرمز روی سطح پوست که ممکن است روی آن با پوسته نقره ای یا سفید پوشیده شده باشد
  • نقطه های کوچک که روی آن پوسته وجود داشته باشد (این علامت در کودکان شایع است)
  • پوست خشک و ترک خورده
  • خارش و سوزش و درد
  • ناخن های ضخیم، شکسته، ناهموار و بدون هیچگونه طراوت
  • ورم و خشکی مفصل

عوامل پیدایش پسوریازیس

همانطور که گفته شد پسوریازیس یک بیماری مرتبط با ایمنی بدن است که گلبول های سفید خون و لنفوسیت T را درگیر می کند. معمولا در حالت طبیعی این سلول ها در بدن می چرخند تا با مواد ناشناخته مثل باکتری و ویروس مبارزه کنند، اما در برخی مواقع این سلول ها بطور اشتباه، سلول های سالم پوست را مورد حمله قرار می دهند. در نتیجه سیستم ایمنی واکنش های مختلفی به این حمله نشان می دهد، که گشاد شدن رگ های خونی کنار لایه های پوستی از جمله این واکنش هاست.

در نتیجه در ظرف چند روز مشکلات ایمنی روی سطح پوست ظاهر می شود.

سلول های پوستی و گلبول های سفید از بین رفته نمی توانند به سرعت ریزش کنند در نتیجه بصورت لایه های پوستی ضخیم روی سطح پوست ظاهر می شوند.

از جمله عواملی که خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهند عبارتند از:

• در معرض آلودگی و باکتری قرار گرفتن
  • هر نوع زخم پوستی از قبیل زخم، خراش، نیش حشرات، سوختگی ناشی از آفتاب و …
  • استرس
  • سرمای شدید