۴ دقیقه
زرد زخم

درمان زرد زخم

آنچه می خوانید...

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت سطحی پوست است که توسط استافیلوکوک، استرپتوکوک یا چندین نوع باکتری ایجاد می شود . زرد زخم تاولی، عفونت عمیق تری در پوست است که به وسیله استافیلوکوک طلایی به وجود آمده و مشخصه آن تشکیل بول (تاول های بزرگ و پر از مایع) از وزیکول های اولیه است . پاره شدن بول، ناحیه ای قرمز و بدون پوست برجا می گذارد . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

  • پماد زرد زخم
  • انواع زرد زخم
  • زرد زخم در سر
  • تفاوت زرد زخم و تبخال
  • داروی زرد زخم چیست
  • مدت زمان بهبود زرد زخم
  • آیا درمان گیاهی زرد زخم امکان پذیر است ؟
  • آیا امکان درمان خانگی زرد زخم وجود دارد ؟
زرد زخم
زرد زخم

مناطق باز بدن مثل صورت، دست ها، گردن و انتهاها بیشتر مبتلا می شوند . زرد زخم مسری بوده و ممکن است به سایر مناطق پوست بیمار یا به سایر اعضای خانواده که بیمار را لمس می کنند یا از طریق حوله یا شانه آلوده به ترشحات ضایعه، منتقل گردد .

زرد زخم در همه سنین دیده می شود . زرد زخم در میان کودکانی که در شرایط بهداشتی نامناسبی زندگی می کنند شیوع بیشتری دارد . این بیماری اغلب به طور ثانویه نسبت به شپش سر، گال، تب خال، گزیدگی حشرات، تماس با پیچک سمی و یا اگزما ظاهر می شود . مشکلات بهداشتی مزمن، بهداشت نامناسب و سوء تغذیه ممکن است افراد بزرگسال را مستعد ابتلا به زرد زخم کند . شواهدی وجود دارد که نشان می دهد به دنبال استفاده بی رویه از صابون های ضد باکتری، مقاومت باکتری ایجاد می شود که می تواند در ایجاد مشکل سهیم باشد .

تظاهرات بالینی

ضایعات زرد زخم به شکل ماکول های قرمز و کوچک ظاهر شده که به سرعت به وزیکول های منفرد با دیواره نازکی تبدیل می شوند که پاره شده و با ترشحات زرد عسلی چسبنده ای پوشیده می شوند . این ترشحات خشک شده، به آسانی کنده شده و سطح قرمز، نرم و مرطوب زیر آن ها نمایان می گردد که خیلی زود با ترشحات جدید جایگزین می شوند . اگر پوست سر مبتلا شود، موها کرک شده که این وضعیت را از قارچ کچلی تفکیک می کند .

درمان زرد زخم

درمان زرد زخم معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک های سیستمیک است . این درمان، انتشار عفونت را کاهش داده، عفونت را درمان کرده و از گلومرولونفریت حاد (عفونت کلیوی) که ممکن است به دنبال بیماری های استرپتوکوکی پوست ایجاد شود، پیشگیری می کند .

در درمان زرد زخم یکسری دارو ها توسط متخصص پوست تجویز می شود که این دارو باید چند بار در روز به مدت یک هفته روی ضایعات استعمال شود . این نحوه ی درمان ممکن است برای برخی از بیماران با مراقبین آن ها غیر قابل ادامه باشد . در مجموع، آنتی بیوتیک های موضعی به طور کلی به اندازه درمان غیر موضعی در ریشه کن کردن بیماری یا جلوگیری از انتشار استرپتوکوک ها به دستگاه تنفسی موثر واقع نمی شوند، بنابراین خطر بروز گلومرولونفریت افزایش خواهد یافت .

زرد زخم یک عفونت سطحی پوست است که توسط استافیلوکوک، استرپتوکوک یا چندین نوع باکتری ایجاد می شود . دکتر سارا لطفی متخصص پوست ، پس از بررسی شرایط پوست بیمار و نوع عارضه به درمان مشکلات پوستی افراد می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02122579338 – 02122579307 – 093069077977 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

مراقبت های درمانی زرد زخم

هنگام تجویز درمان موضعی، ضایعات با محلول صابونی خیس یا شسته می شود تا محل مرکزی رشد میکروب برداشته شده و امکان رسیدن آنتی بیوتیک موضعی به محل عفونی ایجاد گردد .

بعد از کنده شدن ترشحات خشک شده از یک کرم آنتی بیوتیک موضعی، استفاده می شود . هنگام مراقبت از بیمار باید از دستکش استفاده کرد . ممکن است محلول های ضد عفونی کننده برای تمیز کردن پوست، کاهش محتوای میکروبی ناحیه عفونی و جلوگیری از گسترش عفونت استفاده شود .

حداقل روزی یک بار با صابون ضد میکروبی حمام بگیرید . پاکیزگی و بهداشت مناسب به جلوگیری از انتشار ضایعات به مناطق دیگر بدن و نیز انتقال از یک فرد به سایرین کمک می کند . هر شخصی باید حوله و وسایل حمام جداگانه داشته باشد . به دلیل مسری بودن زرد زخم، افراد عفونی باید تا بهبودی ضایعات از تماس با افراد دیگر اجتناب نمایند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص پوست در تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

بیماری آبله مرغان

بیماری زونا

اگزما دست

سرطان پوستی ملانوم

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *