دکتر سارا لطفی » لیزر مو زائد » لیزر موهای زائد و مزایای آن
۱۲ دقیقه
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد و مزایای آن

آنچه می خوانید...

لیزر موهای زائد یکی از بهترین و پرطرفدارترین راه های دائمی از بین بردن موهای زائد بدن در زنان و مردان شناخته شده است. در برخی از قسمت های بدن مانند چانه، دور ناف، لب فوقانی و کمر ممکن است به خاطر دلایلی رشد موهای زائد که تیره تر از موهای دیگر هستند افزایش یابد که این موضوع برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به مزایا، نحوه انجام، انواع مختلف دستگاه و هر آنچه باید درباره لیزر موی زائد بدانید صحبت کنیم.

00:26
truncate dir-rtl

لیزر موهای زائد

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد روشی برای از بین بردن موهای زائد بدن است که با استفاده از پرتو نور متمرکز انجام می‌شود. اگر از روش اصلاح، اپیلاسیون و یا کرم‌های موبر برای از بین بردن موهای ناخواسته رضایت ندارید می‌توانید لیزر موهای زائد را به عنوان یک گزینه‌ی مناسب که ارزش سرمایه گزاری دارد مورد بررسی قرار دهید.

در سال‌های اخیر لیزر موهای زائد به یکی از روش‌های رایج جهت از بین بردن موی زائد تمام قسمت‌های بدن تبدیل شده است. در این روش نور بسیار متمرکز به فولیکول‌های مو تابیده می‌شود. رنگدانه‌هایی که در فولیکول‌ها قرار دارند نور را جذب می نمایند و در نهایت موهای زائد از بین می‌روند.

مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

یکی از مهم ترین و بهترین مزایای لیزر موهای زائد ایجاد حس خوشایند در شما است. در ادامه به تعدادی از مزایای این روش می‌پردازیم.

  • لیزر بدون اینکه به بافت پوست آسیبی وارد نماید می‌تواند به صورت انتخابی فقط موهای تیره و ضخیم را هدف قرار دهد.
  • هر پالس لیزر کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد و در هر ثانیه می‌تواند ناحیه‌ای حدود 5 سانتی‌متر را تحت درمان قرار دهد. قسمت‌های کوچک بدن مانند بالای لب را می‌توان در کمتر از 1 دقیقه لیزر کرد اما بخش‌هایی مانند ساق پا یا کمر گاهی ممکن است تا 1 ساعت طول بکشد.
  • اکثر افراد پس از حدود 3 تا 7 جلسه ریزش موی دائمی خواهند داشت.
  • مورد دیگری که ممکن است شما را دچار تردید در انجام لیزر موهای زائد کند تعداد جلسات درمانی آن است، ولی در نظر داشته باشید که با گذراندن این جلسات برای همیشه ازشر موهای زائد خود خلاص می شوید.
  • از بهترین مزایای این روش، بروز ندادن حساسیت پوستی است. بسیاری از افراد بعد از عمل اپیلاسیون و یا استفاده از تیغ دچار حساسیت های شدید پوستی مانند قرمز شدن پوست، سوزش و خارش شدید پوست و حتی موهای زیر پوستی می شوند. در طی جلسات لیزر موهای زائد، شما هیچ کدام از این حالات را تجربه نخواهید کرد.
  • برخلاف تمام عمل های زیبایی، لیزر موهای زائد نیاز به جراحی و بستری شدن شما ندارد و بلافاصله بعد از انجام دادن آن شما می توانید به فعالیت های روزانه خود برگردید.

🔽 رضایت مراجع دکتر سارا لطفی از لیزرموی زائد 🔽

01:02
truncate dir-rtl

رضایت از لیزر موهای زائد در مطب دکتر لطفی

لیزر موی زائد چگونه انجام می شود؟

  • 20 الی 30 دقیقه قبل از شروع جلسه لیزر ابتدا یک داروی بی‌حس کننده موضعی روی پوست اعمال می‌شود تا در طی جلسه‌ی لیزر هیچ گونه درد و ناراحتی را حس نکنید.
  • یک محافظ چشم به شما داده می‌شود تا هیچ گونه آسیبی به چشم‌های شما وارد نشود.
  • دستگاه با توجه به رنگ پوست و ضخامت موهای شما تنظیم می‌شود.
  • یک ژل سرد جهت تحریک لایه‌های بیرونی پوست و کمک به جذب نور لیزر روی پوست اعمال می‌شود.
  • سپس با استفاده از دستگاه، پالس‌های نور به قسمت‌های تحت درمان تابیده می‌شود.

عوارض لیزر موهای زائد

هرچند لیزر موهای زائد به عنوان یک روش ایمن شناخته می‌شود، اما همچنان مثل هر روش دیگر، با عوارضی همراه است. عوارض لیزر موهای زائد شامل سوزش ناحیه تحت درمان، تاول زدگی، تغییر رنگ پوست، قرمزی و سوختگی پوست است. البته باید توجه داشت که مراجعه به مراکز معتبر و انجام لیزر توسط پزشک متخصص می‌تواند احتمال بروز این مشکلات را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. عدم داشتن مهارت و تجربه کافی فردی که لیزر را انجام می‌دهد و عدم تنظیم صحیح دستگاه بر اساس رنگ پوست بیمار، ممکن است به زخم، لک و تاول منجر شود.

علاوه بر تخصص پزشک، همکاری بیمار نیز در جلوگیری از بروز این مشکلات نقش مهمی دارد. اگر فردی قبل از انجام لیزر آفتاب گرفته باشد، ممکن است پوستش بسوزد و لک‌های سفیدی ایجاد شود. همچنین، رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد یا دستکاری زخم‌ها و تاول‌های ایجاد شده، می‌تواند باعث باقی ماندن اسکار بر روی پوست شود.

آیا لیزر موی زائد امن است؟

لیزر موهای زائد یک روش امن و تائید شده است اما پس از هر جلسه درمان ممکن است با برخی عوارض جزئی مواجه شوید که برخی از آنها عبارتند از:

  • احتمال بروز تاول در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر است.
  • خاکستری شدن موها و یا رشد بیشتر مو درقسمت‌های اطراف ناحیه‌ی تحت درمان.

انواع مختلف دستگاه برای لیزر موهای زائد چیست؟

از اواسط دهه 1990 که اولین دستگاه‌های لیزر توسط FDA مورد تائید قرار گرفت تا به امروز، فناوری‌ لیزر پیشرفت‌های بسیاری کرده است. انواع دستگاه‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • دستگاه‌های IPL: این دستگاه چندین طول موج نور را به پوست ساطع می‌نماید و فولیکول‌های مختلف مو را در سطوح مختلف هدف قرار می‌دهد. نسبت به سایر دستگاه‌ها برای موهای روشن مناسب نیست
  • دستگاه الکساندرایت: با طول موج 755 نانومتر
  • لیزر دایود: با طول موج 800 تا 808 نانومتر
  • لیزر ND Yag: در دو نوع مختلف 532 و 1604 نانومتر

این دستگاه لیزر برای انواع پوست حتی پوست‌های برنز مناسب است و می‌تواند مناطق بزرگ را به سرعت درمان نماید. با توجه به گران بودن آن، اکثر مراکز درمان لیزر  ND Yagرا ندارند.

هر کدام از دستگاه‌هایی که نام بردیم ممکن است برای برخی پوست‌ها مناسب نباشند بنابراین با توجه به نوع پوست و موی شما، بهترین دستگاه توسط بهترین دکتر لیزر موهای زائد در تهران انتخاب می‌شود.

لیزر موی زائد برای کدام افراد مناسب است؟

در گذشته انجام لیزر موهای زائد فقط مناسب افرادی بود که دارای رنگ پوست سفید هستند. اما باید بدانید که در حال حاضر لیزر موی زائد برای همه افراد با هر رنگ پوست و در هر سنی امکان پذیر می باشد.

با این حال باید توجه داشته باشید که تعداد جلسات لیزر موهای زائد در افراد با توجه به جنس پوست، رنگ پوست و وجود برخی از بیماری ها متفاوت است. گاها در برخی از افراد ممکن است چندین سال نیاز باشد تا به طورکامل موهای زائد بدن وی از بین برود که این حالت بسیار نادر است.

اگر شما هم از داشتن موهای زائد بدن رنج می برید با استفاده از لیزر می توانید بدون احساس درد و ناراحتی و همچنین بدون حساسیت پوستی، داشتن پوستی صاف و نرم را تجربه کنید.

آیا لیزر موی زائد برای همه انواع پوست مناسب است؟

بهترین عملکرد لیزر هنگامی است که رنگ پوست و مو متضاد یکدیگر باشند. به عنوان مثال افرادی که پوستی به رنگ روشن و موهای تیره دارند معمولا بهترین نتایج را لیزر موهای زائد کسب می‌کنند.

البته در حال حاضر دستگاه‌های به بازار عرضه شده است که برای تمام پوست‌ها مناسب بوده و نتایج خوبی را به همراه دارد.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد چیست؟

اقدامات قبل لیزر موهای زائد

اولین قدم قبل از انجام لیزر موهای زائد این است که شما توسط بهترین متخصص پوست برای بررسی های لازم مورد معاینه قرار بگیرید. در این جلسه معاینه، رنگ پوست شما و دستگاه مناسب برای لیزر پوست شما تشخیص داده می شود. متخصص پوست از شما سوالاتی در رابطه با بیماری های پوستی، مشکلات هورمونی و وجود کیست تخمدان و همچنین در مورد  داروهایی که در چند ماه اخیر مصرف کرده اید می پرسد. تمامی این موارد در نتیجه لیزر شما تاثیر بسزایی دارد پس با دقت کافی به سوالات جواب دهید.

متخصص پوست شما مواردی را از شما می خواهد تا قبل از انجام لیزر مو انجام دهید. برخی از این موارد به صورت زیر است:

  • حدود 2 هفته قبل از شروع لیزر نباید موهای زائد خود را به وسیله روش های موقت مانند اپیلاسیون و یا بند انداختن  از بین ببرید. لازم است یک ماه قبل از لیزر با استفاده از تیغ، موهای زائد خود را اصلاح  کنید تا بهترین نتیجه را از لیزر موهای خود کسب کنید.
  • ممکن است مصرف برخی از داروهای خود را به تجویز متخصص پوست خود قطع کنید تا حساسیت های پوستی شما به حداقل برسد.
  • قبل از انجام عمل لیزر موهای زائد، از گرفتن حمام آفتاب اجتناب کنید.
  • زمانی که برای انجام لیزر موهای زائد خود مراجعه می کنید از زدن لوسیون بدن، عطر و خوشبوکننده ها اجتناب کنید. زیرا استفاده از این موارد ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی در شما شود.

مدت زمان لیزر موهای زائد

تعداد جلسات لیزر با توجه به نوع پوست، رنگ مو و ناحیه‌ی تحت درمان متفاوت است.

اگر در گذشته هرگز از این روش استفاده نکرده‌اید به 6 الی 8 جلسه درمان نیاز دارید. (با توجه به اینکه تمام فولیکول‌های مو با سرعت و زمان یکسان رشد نمی‌کنند بنابراین برای اینکه تمام فولیکول‌های مو در مرحله‌ی رشد فعال خود هدف اشعه‌ی لیزر قرار بگیرند به این جلسات نیاز است).

قسمت‌هایی مانند لب بالا، چانه، گردن و کمر که تحت تاثیر هورمون‌ها قرار دارند بیشتر از نواحی مانند پاها به جلسات لیزر نیاز دارند.

پس از اتمام دوره‌ی اول جلسات لیزر، رشد موهای شما بسیار کم خواهد شد اما گاهی نیاز است در فواصل زمانی هر چند ماه یا هر چند سال یک درمان نگهدارنده جهت حفظ نتایج داشته باشید.

آیا لیزر موهای زائد تنها برای زنان مناسب است یا مردان هم می‌توانند از آن استفاده کنند؟

لیزر نه تنها برای خانم‌ها که برای آقایان نیز کاربرد دارد. آقایان می‌توانند برای از بین بردن موهای زائد صورت، گردن، بالا تنه، پایین تنه و یا تمام بدن از روش لیزر درمانی استفاده نمایند.

لیزر موهای زائد روشی دائمی برای از بین بردن موهای زائد است؟

لیزر موهای زائد در هر فردی نتایج متفاوتی دارد اما معمولاُ پس از جلسات لیزر به مدت چند ماه تا چند سال رویش مو نخواهید داشت و پس از آن نیز تراکم و ضخامت موها در ناحیه‌ی تحت درمان بسیار کاهش می‌یابد به همین دلیل توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای، درمان‌های نگهدارنده را تکرار نمائید.

هزینه لیزر موهای زائد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در انجام لیزر، هزینه لیزر موهای زائد است. قیمت لیزر به عوامل مختلفی مانند ناحیه تحت درمان، تعداد جلسات مورد نیاز، و موقعیت جغرافیایی کلینیک بستگی دارد. هر کلینیک ممکن است ساختار قیمت ‌گذاری متفاوتی داشته باشد. برخی کلینیک‌ها هزینه را بر اساس هر جلسه محاسبه می‌کنند. در صورتی که برخی دیگر بسته‌هایی با تعداد جلسات مشخص را با نرخ تخفیفی ارائه می‌دهند. بنابراین، مهم است که پیش از انتخاب یک کلینیک یا برنامه درمانی، در مورد این جزئیات پرس‌وجو کنید.

اندازه ناحیه درمان نیز در تعیین هزینه تاثیرگذار است. به این صورت که مناطق بزرگتر مانند پاها یا پشت ممکن است نسبت به نواحی کوچکتر مانند لب بالایی یا زیر بغل هزینه بیشتری داشته باشند. گرچه در ابتدا لیزر موی زائد ممکن است هزینه‌بر به نظر برسد، اما می‌تواند در درازمدت باعث صرفه ‌جویی در هزینه شود.

هزینه لیزر موهای زائد

نتیجه گیری

در پایان این توصیه را داریم که برای انجام لیزر موی زائد حتما جلسات درمانی را به طور کامل شرکت کنید. زیرا تا دوره درمان تکمیل نشود نمی توان تاثیر لیزر درمانی را در کاهش موهای زائد شاهد بود.

از سوی دیگر نیز بهتر است در مراکزی به انجام لیزر بپردازید که بهداشت را رعایت می کنند از این جهت که در این مراکز احتمال انتقال آلودگی و بیماری وجود دارد. بنابراین باید در فواصل زمانی کوتاه محل مخصوص لیزر و ابزار آلات به درستی تمیز شوند.

سوالات متداول لیزر موهای زائد

1. چرا لیزر موهای زائد را انجام دهیم؟

در صورتی که مشکل موی زاید داشته اید و مشکلات رفع آن را تجربه کرده باشید وحالا یکبار هم لیزر را امتحان کرده اید،آنقدر تفاوت برایتان آشکار است که جواب این سوال را می دانید،لیزر موی زاید صورت وبدن ،زندگی شما را متفاوت خواهد کرد به قولی می تواند زندگیتان را به قبل وبعد لیزر موی زاید تقسیم کند.

بعد از لیزر شما دیگر عوارض ناشی از وجود موهای ضخیم وناخواسته ، شامل جوشهای چرکی، درد وانتقال عفونت ها ومهم تر از همه بازگشت سریع موها را پشت سر خواهید گذاشت وبه دوران طلایی کم مویی پا خواهید گذاشت .

2. بهترین لیزر موى زائد کدام است؟

یکی از سردرگمی های جدید برای جویندگان لیزر موی زاید انتخاب مرکز لیزر مناسب و دستگاه لیزر مناسب در میان خیل عظیم مراکزلیزر بعضا غیرمجاز وتنوع دستگاههای موجود است.

حالا سوال این است چطور می توانیم از مجاز بودن مرکز لیزر و موثرترین دستگاه لیزر اطلاع واطمینان حاصل کنیم و نکات مهم در این رابطه این است که حتما باید مرکز تحت نظر متخصص باشد و توجه کنیم دستگاه دارای تاییدیه سازمان غذا وداروی آمریکا باشد ونکته مهم دیگر مشاوره گرفتن از پزشک برای انتخاب دستگاه وانرژی مناسب برای پوست شما است.

3. آیا لیزر سرطان زاست؟

خیر تاکنون هیچ مدرکى دال بر سرطان زا بودن لیزر موى زاید ارائه نشده است .

4. آیا لیزر زیربغل بر غدد لنفاى تاثیر مى گذارد؟

خیر بهیچ وجه نور لیزر بیشتر از چند mm داخل پوست وتا حد فولیکولهاى مو فراتر نمى رود وهیچ اثر مخربى بر غدد لنفاوى وارگانهاى داخلى ندارد.

7. آیا نوع خنک کننده هم در اثر بخشى و درجه امنیت لیزر موی زائد موثر است ؟

بله ،خنک کننده ها از اجزا مهم هر دستگاه لیزر هستند که از هدف قرار گرفتن ملانین هاى اپیدرم وسوختگى جلوگیرى مى کنند واما در میان انواع کولینگ ها ایر کولینگ بى خطرترین وموثرترین نوع سرد کننده است که همزمان با لیزر پوست را خنک مى کند.

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *