دکتر سارا لطفی » جوانسازی صورت » تزریق فیلر جای جوش: مزایا، نحوه انجام و نتایج
۵ دقیقه
تزریق فیلر جای جوش

تزریق فیلر جای جوش: مزایا، نحوه انجام و نتایج

آنچه می خوانید...

تزریق فیلر جای جوش یک روش پرکاربرد در زمینه زیبایی‌ پوست و درمان جوش‌ها و نقاط تیرگی است. این روش، با استفاده از مواد فیلری که به طور معمول از اسید هیالورونیک تشکیل شده‌اند، به مناطق مورد نظر تزریق می‌شود. فیلرها باعث پرکردن خطوط ریز، چاله‌ها و نقاط ضعف پوست می‌شوند و در نتیجه باعث بهبود ظاهر پوست و کاهش نمودار جوش‌ها می‌شوند. در این مقاله، به بررسی روش تزریق فیلر جای جوش، مزایا، نحوه اجرای روش و نتایج حاصل از آن می‌پردازیم.

تزریق فیلر جای جوش چیست؟

تزریق فیلر جای جوش به چه منظوری انجام می شود؟

جای جوش در 95 درصد افرادی که مبتلا به آکنه و یا سایر جوش‌ها هستند، باقی می‌ماند. جای جوش باقی مانده به مرور زمان ممکن است کم رنگ شده و یا از بین برود. اما در برخی موارد جای جوش برای سال‌های متمادی باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

اسکار باقی مانده از جوش‌های قدیمی می‌تواند در هر سنی خجالت آور باشد. بسیاری از افراد از دوران نوجوانی با جای جوش روی صورت خود زندگی کرده‌اند. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های متعددی برای از بین بردن جای جوش‌های قدیمی و جدید وجود دارد. یکی از این روش‌های جوانسازی صورت تزریق فیلر جای جوش است. این روش می‌تواند تولید کلاژن طبیعی پوست را تحریک نماید و جای جوش را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: تزریق فیلر چانه

آیا تزریق فیلر جای جوش برای همه افراد جواب می دهد؟

جهت تزریق فیلر جای جوش باید بالای 21 سال داشته باشید و به مواد تزریق حساسیت نداشته باشید. این روش برای جای جوش‌های کم عمق و نعلبکی شکل استفاده می‌شود و در این موارد اثربخشی بهتری دارد.

جهت اطلاع از اینکه آیا تزریق فیلر برای از بین بردن جای جوش‌های شما مناسب است یا خیر باید با یک متخصص پوست مشورت داشته باشید. در صورتی که شما کاندید مناسبی برای تزریق فیلر جای جوش بودید می‌توانید جهت درمان اقدام نمائید.

چه نوع فیلرهایی برای تزریق فیلر در جای جوش استفاده می‌شود؟

فیلرهای مختلفی جهت تزریق در جای جوش وجود دارند که عبارتند از

  • فیلرهایی که بر  پایه‌ی اسید هیالورونیک ساخته شده‌اند (مانند Restylane و  Juvederm)
  • میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات با کلاژن (Bellafill)
  • پلی ال لاکتیک اسید (Sculptra)
  • تزریق چربی اتولوگ (چربی که از بدن خود فرد تهیه می‌شود و در جای جوش تزریق می‌شود)

با وجود فیلرهای متعددی که نام بردیم Bellafill تنها فیلری است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا آن را جهت درمان جای جوش مورد تائید قرار داده است. با این حال جهت انتخاب بهترین فیلر جای جوش خود باید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید تا با توجه به شرایط شما فیلر مناسب جهت تزریق را انتخاب نماید.

بیشتر بخوانید: دانه های ریز چربی روی پوست

تزریق فیلر جای جوش چگونه انجام می‌شود؟

تزریق فیلر جای جوش باید توسط یک متخصص پوست و در مطب و یا کلینیک پوست انجام شود. پیش از تزریق اگر داروی خاصی مصرف می‌نمائید و یا نسبت به ماده‌ای آلرژی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه انجام تزریق فیلر جای جوش

ابتدا باید صورت خود را بشوئید و هر گونه ماده‌ی آرایشی را از صورت پاک کنید. سپس محل‌هایی که باید تزریق انجام شود ضدعفونی و علامت گذاری می شود.

هر سرنگ فیلر علاوه بر ماده‌ی تزریقی اصلی حاوی مقداری لیدوکائین است که باعث بی‌حسی موضعی می‌شود. بنابراین در حین تزریق درد کمتری خواهید داشت. زمان تزریق با توجه به عمق جای جوش و تعداد اسکارها بین 15 تا 60 دقیقه ممکن است طول بکشد.

تزریق فیلر برای از بین بردن جای جوش در پیشانی، گونه، چانه، اطراف دهان و هر قسمت دیگر از بدن که جای جوش قابل مشاهده داشته باشد استفاده می‌شود. پس از تزریق می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را ادامه دهید و احتیاج به استراحت و یا دوران نقاهت ندارید.

چه مدت زمانی پس از تزریق فیلر جای جوش نتیجه قابل مشاهده است؟

نتایج تزریق فیلرهمانند Bellafill و فیلرهای اسید هیالورونیک بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است اما فیلرهای پلی ال لاکتیک که با نام Sculptra شناخته می‌شوند باید سه دوره به فواصل زمانی هر 1 ماه تزریق شود تا نتایج مطلوب قابل مشاهده باشد. پس از پایان سه دوره جهت درمان‌های نگهدارنده باید هر چند ماه مراجعه کنید.

تزریق چربی نیز همان طور که ممکن است به چند جلسه نیاز داشته باشد تا نتایج دلخواه حاصل شود. در برخی موارد چند درصد از چربی‌هایی که در ابتدا تزریق می‌شوند از بین می‌روند و باید تزریق مجدد صورت بگیرد اما پس از اینکه به نتایج دلخواه دست پیدا کردید دیگر نیاز به تزریق مجدد نخواهید داشت.

آیا نتایج تزریق فیلر جای جوش دائمی هستند؟

ماندگاری نتایج پس از تزریق با توجه به فیلر تزریق شده متفاوت است. به عنوان مثال کلاژن موجود در Bellafill باعث حجم بخشیدن به پوست می‌شود و فرورفتگی‌های ناشی از جای جوش کمتر دیده می‌شود. Bellafill حدود 12 ماه ماندگار دارد. اسید هیالورونیک نیز با مکانیسمی مشابه عمل می‌کند اما ماندگاری آن کمتر است و پس از گذشت 6 الی 9 ماه باید تزریق مجدد را انجام دهید.

اما برخی از فیلرها مانند چربی اتولوگ در صورتی که پیوند با موفقیت انجام شود ماندگاری دائمی خواهند داشت. جهت موفقیت تزریق چربی باید منبع خون در محل تزریق به صورت موثری توسعه پیدا کند تا سلول‌های چربی بتوانند زنده بمانند. حدود نیمی از سلول‌های چربی پس از تزریق فیلر جای جوش از بین می‌روند اما سلول‌های باقی مانده مانگاری همیشگی خواهند داشت.

نتیجه‌گیری

تزریق فیلر جای جوش می‌تواند اثرات موقت و یا دائمی داشته باشد. با مراجعه به پزشک متخصص پوست می‌توانید فیلر مناسب برای از بین بردن جای جوش‌های خود را تزریق نمائید و از نتایج آن شگفت زده شوید. باقی ماندن جای جوش می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس، اضطراب، گوشه گیری، خجالت و در مواقعی باعث افسردگی شود.

به همین دلیل از گذشته روش‌های متعددی مانند استفاده از کرم‌ها و مواد آرایشی برای از بین بردن و یا پوشاندن آنها به کار برده می شد. در حال حاضر تزریق فیلر به عنوان یکی از روش‌های مطمئن جهت از بین بردن جای جوش به افرادی که دچار این مشکل بوده‌اند پیشنهاد می‌شود.

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *