دکتر سارا لطفی » متفرقه » دانه های ریز چربی روی پوست صورت چیست؟
۷ دقیقه
دانه های ریز چربی روی پوست صورت چیست؟

دانه های ریز چربی روی پوست صورت چیست؟

آنچه می خوانید...

احتمالا برایتان سوال است که دانه های ریز چربی روی پوست صورت چیست چرا ایجاد می‌شوند. در قدم اول باید بگوییم که این دانه های سفید روی پوست، از چربی تشکیل نمی‌شوند زیرا ممکن است در برخی قسمت های بدن که بسیار خشک است نیز ایجاد شوند. این دانه ها میلیا نامیده می‌شوند. میلیا کیست های کوچکی هستند که از لایه بالایی پوست شما به نام اپیدرم تشکیل شده اند. در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

میلیا چیست و علت آن چیست؟ میلیا در بین افراد بسیار رایج است. شما می توانید در هر سنی به دانه های سفید روی پوست مبتلا شوید، اگرچه با افزایش سن، آنها به یک مشکل پوستی شایع تر تبدیل می شوند. در ادامه سوال یک کاربر را که در ارتباط با اینکه چه چیزی باعث به وجود آمدن میلیا می‌شود، را پاسخ می‌دهیم.

میلیا
میلیا

چه چیزی باعث دانه های سفید روی پوست می شود؟

من 59 ساله هستم و مستعد ابتلا به میلیا هستم. من همچنین پوست حساس، روزاسه و اخیراً درماتیت سبورئیک (شوره سر) دارم. لطفاً توضیح دهید که چه چیزی باعث دانه های سفید روی پوست می شود و بهترین راه برای پیشگیری از آنها چیست؟ من فکر می‌کنم که وقتی از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنم میلیا شدید تر می‌شود. آیا این امکان پذیر است یا من اشتباه می‌کنم؟

میلیا چیست؟

میلیا کیست های کوچکی هستند که از لایه بالایی پوست شما به نام اپیدرم تشکیل شده اند. این کیست‌ها شبیه کیست‌های سفید و سخت هستند که گاهی اوقات دارای دهانه‌ای شبیه جوش سرسیاه در سطح پوست هستند. هنگامی که فرد تعداد زیادی از آنها را داشته باشد، پوست ظاهری ناخوشایندی به خود می گیرد.

ماده سفید موجود در میلیوم (میلیا جمع میلیوم است) از سلول های لایه پوست مرده به نام لایه شاخی تشکیل شده است.

آیا می دانستید میلیا از منافذ تشکیل نمی شود؟

میلیا منافذ مسدود نیست. آنها فقط یک قسمتی از پوست معمولی هستند که به نوعی فرورفته، مهر و موم شده و سلول های مرده به دام افتاده اند. دانه های سفید روی پوست معمولاً خود به خود شکل می گیرد، نه به هر دلیلی که ما تا به حال متوجه شده ایم.

آنها معمولا در صورت بروز می کنند، اما در مواردی آنها بر روی گردن، پوست سر، سینه، پشت و حتی پشت دست ها دیده شده است. به نظر می رسد تغییرات پوستی که به دلیل سال ها آسیب مزمن خورشید رخ می دهد باعث ایجاد میلیا برای افراد مستعد می شود.

میلیا همچنین پس از راش پوستی یا آسیب پوستی ایجاد می شود. روزاسه و شوره سر (درماتیت سبورئیک) جوش هایی هستند که می توانند باعث ایجاد دانه های سفید روی پوست شوند. بثورات ناشی از واکنش های آلرژیک و تحریک ناشی از محصولات خشن نیز همینطور است.

بهترین راه برای پیشگیری از دانه های ریز چربی روی پوست صورت استفاده از کرم رتینول است

رتینول، که همچنین به عنوان ویتامین A1 شناخته می‌شود، ویتامین موجود در مواد غذایی و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود. رتینول به شل شدن سلول های مرده کمک می کند تا به دام نیفتند و یک میلیوم تشکیل ندهند. شما به یک کرم شب قوی رتینول برای مبارزه با میلیا مانند کرم شب ضد چروک رتینول حرفه ای نیاز دارید. بیماران متوجه می شوند که برآمدگی کوچک دانه های سفید روی پوست دیگر رشد نمی‌کنند و از پوست خود بیرون نمی زنند. حتی میلیاهای کوچکی که از قبل بوده اند نیز ممکن است باز شوند و از بین بروند. همچنین ثابت شده است که رتینول با تغییرات سلولی ناشی از پیری پوست مبارزه می کند و این نیز می تواند منجر به میلیا شود.

چگونه دانه های ریز چربی روی پوست صورت را درمان و از آن پیشگیری می کنید؟

اگر مستعد ابتلا به آنها باشید، هیچ چیز مطلقاً مانع از تشکیل دانه های سفید روی پوست نمی شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی جوش قارچی

محصولات مراقبت از پوست که به جلوگیری از دانه های ریز چربی روی پوست صورت کمک می کند

از محصولات مراقبت از پوست روزانه استفاده کنید که پوست را لایه برداری می کند. به طور معمول، میلیا را با لایه برداری پوست درمان می کنند، اما لایه برداری باید بدون تحریک پوست انجام شود. محصولات مراقبت از پوست که لایه برداری شیمیایی ایجاد می کنند، ممکن است برای پوست مناسب نباشند از همین رو در انتخاب لایه بردار خود دقت کنید تا به کاهش اندازه و تعداد دانه های ریز چربی روی پوست صورت کمک کند. اینها همچنین به معکوس کردن علائم پیری پوست هنگام استفاده در فرمولاسیون های درجه پزشکی کمک می کنند.

اگر پوست حساسی دارید ممکن است اسید گلیکولیک برایتان مناسب نباشد. رتینول نیز می تواند مشکل ساز باشد اما معمولاً بهترین گزینه است. به طور منظم از پوست صورت و لایه برداری حرفه ای استفاده کنید. انجام منظم لایه برداری صورت اغلب کمک کننده است.

لایه برداری فیزیکی و تمیز کردن عمیق پوست. استفاده از یک اسفنج لایه بردار صورت برای تمیز کردن و لایه برداری ملایم پوست شما نیز می تواند کمک کننده باشد. لایه برداری فیزیکی شدید می تواند منجر به میلیا شود، بنابراین مهم است که به آرامی لایه برداری کنید.

این نکات مراقبت از پوست را برای جلوگیری از دانه های ریز چربی روی پوست صورت ترکیب کنید. در عمل یک متخصص پوست مجرب به بیماران کمک می‌کند از ترکیبی از این گزینه‌ها استفاده کنند که پوست آنها را تحریک نمی‌کند، زیرا درمان ترکیبی را مؤثرترین وسیله برای کنترل میلیا می‌دانند.

استخراج میلیا چیست؟

استخراج میلیا روشی است که در مطب پوست انجام می شود و هر کسی که میلیا دارد بسیار از انجام این روش درمانی قدردانی می‌کند! میلیاهای موجود که به مراقبت از لایه برداری پوست پاسخ نمی دهند را می توان به صورت دستی در مطب پزشک با روش استخراج درمان کرد. از آنجایی که پوست روی دانه های ریز چربی روی پوست صورت بسیار حساس است، برای جلوگیری از عفونت پوست باید مراقب بود. به همین دلیل حتما باید در مطب پزشک انجام شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص پوست در تهران

در این روش، پوست روی میلیا باید با الکل ضدعفونی شود و با ابزار استریل انجام شود. سپس رسوب کوچک پوست مرده را می توان به آرامی با استفاده از ابزاری به نام کومدون استخراج کرد. استخراج کننده کومدون همان ابزاری است که برای درمان جوش های سر سیاه استفاده می شود. این یک روش پزشکی است و حتما باید در مطب و توسط یک پزشک متخصص انجام شود زیرا هر گونه سوراخ شدن پوست خطر عفونت را ایجاد می کند.

همچنین سوراخ شدن و فشار متعاقب آن با کومدون اکستراکتور زخم کوچکی ایجاد می کند و مانند هر زخمی، احتمال بسیار کمی باقی ماندن اثر یا اسکار بعد از کلمات وجود دارد. نکته اصلی این است که شما می خواهید این کار توسط کسی انجام شود که می داند دارد چه کار می کند!

آیا کرم ضد آفتاب می تواند باعث میلیا شود؟

این سوال رلیج است و بسیار پرسیده می‌شود. هنوز هیچ مدرک علمی مبنی بر ارتباط میلیا و استفاده از کرم ضد آفتاب وجود ندارد. ما می دانیم که پوست آسیب دیده از نور خورشید مستعد ابتلا به میلیا است، بنابراین در واقع ضد آفتاب به نوعی برای جلوگیری از آنها مفید است.

کرم‌های ضد آفتاب بهترین محافظت از پوست را در برابر نور خورشید ارائه می‌دهند و بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های خورشیدی پوست که می‌تواند منجر به میلیا شود، مهم هستند.

این به این معنی است که استفاده از ضد آفتاب هر روز ممکن است در نهایت خطر ابتلا به میلیا بودن را در طول زندگی کاهش دهد، زیرا پوست آسیب دیده از خورشید مستعد ابتلا به میلیا است.

بهترین ضد آفتاب های صورت برای میلیا

مطمئن شوید که روزانه از یک ضد آفتاب خوب و متناسب با پوستتان استفاده می کنید. یک ضدآفتابی را انتخاب کنید که منافذ صورت شما را مسدود نکند، آن را روی پوست خود بمالید و با آن احساس راحتی کنید و روزانه از آن به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست صبحگاهی خود استفاده کنید.

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *