دکتر سارا لطفی » متفرقه » عوارض تزریق چربی به صورت ( عوارض خفیف و بلند مدت)
۵ دقیقه
عوارض تزریق چربی به صورت

عوارض تزریق چربی به صورت ( عوارض خفیف و بلند مدت)

آنچه می خوانید...

عوارض تزریق چربی به صورت ممکن است سوال بسیاری از افراد که قصد انجام این روش را دارند باشد. در این روش چربی از یک قسمت بدن مانند شکم و یا پهلو خارج می‌شود و به نواحی مختلف صورت برای بازگرداندن حجم و یا بهبود خطوط صورت تزریق می‌شود. با وجود مزایای متعددی که این روش دارد، مانند هر نوع مداخله‌ی پزشکی ممکن است با عوارض جانبی و خطراتی نیز همراه باشد. در ادامه‌ی این مقاله عوارض تزریق چربی به صورت توضیح داده خواهد شد.

عوارض تزریق چربی به صورت کدامند؟

عوارض تزریق چربی به صورت چیست

عوارض تزریق چربی به صورت می‌توانند بسیار متعدد باشند. برخی از این عوارض در کوتاه مدت و برخی دیگر در طولانی مدت بروز پیدا می‌کنند. اکثر عوارضی که پس از تزریق چربی به صورت مشاهده می‌شود موقتی بوده و در طی چند روز و یا چند هفته‌ی اول پس از تزریق به تدریج ناپدید می‌شود اما برخی دیگر از عوارض ممکن است عواقب طولانی مدت و یا دائمی به جای بگذارند.

پیش از اقدام به انجام این روش لازم است با این عوارض آشنایی کامل پیدا نمائید تا ماندگاری تزریق چربی به صورت را افزایش دهید.

عوارض تزریق چربی به صورت (خفیف)

تعدادی از عوارض تزریق چربی به صورت که به مرور و در طی چند روز اول از بین می‌روند عبارتند از:

  • تورم و کبودی: شایعترین عوارض تزریق چربی به صورت تورم و کبودی است که به دلیل ضربه‌ی ناشی از سوزن در حین تزریق و همچنین به علت پاسخ طبیعی بدن ایجاد می‌شود. تورم و کبودی با توجه به وسعت منطقه‌ی تزریق بین چند روز تا چند هفته ممکن است ادامه داشته باشد.
  • عفونت: عفونت یکی از عوارض نادر پس از تزریق است و به دلیل ورود باکتری‌های در حین تزریق وارد پوست و بافت صورت می‌شوند. علائم عفونت شامل قرمز شدن، تب و لرز، تورم و خروج چرک در محل تزریق می‌باشد. در صورت عدم درمان عفونت می‌تواند به سراسر بدن راه پیدا نماید و عوارض حطرناکی را ایجاد نماید.
  • عدم رضایت از نتیجه‌ی تزریق به دلیل نامتقارن بودن، تزریق ناکافی و یا تزریق بیش از اندازه‌ی چربی

عوارض تزریق چربی به صورت (درازمدت)

عوارضی که پس از چند هفته و یا چند ماه پس از تزریق ممکن است ایجاد شوند عبارتند از:

  • از بین رفتن مقدار زیادی از بافت چربی تزریق شده و کاهش حجم اولیه
  • کلسیفیکاسیون بافت چربی پیوند شده: رسوب کلسیم در اطراف ناحیه‌ی تزریق منجر به ایجاد توده‌های سختی در زیر پوست می‌شود.
  • نکروز: یک عارضه‌ی خطرناک می‌باشد که به ندرت رخ می‌دهد. علت نکروز از بین رفتن بافت اطراف محل تزریق به دلیل کمبود اکسیژن و مواد مغذی می‌باشد.
  • آسیب عصبی: به دلیل ضربات ناشی از سوزن به بافت‌های عصبی صورت ایجاد می‌شود.

چه عواملی عوارض تزریق چربی به صورت را افزایش می‌دهند؟

  • عدم رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده از جانب پزشک

قبل از تزریق دستورالعمل‌هایی به بیمار ارائه می‌شود که باید پیش از تزریق و پس از تزریق تمام آنها را با دقت رعایت نمایند. در صورتی که این دستورالعمل‌ها به خوبی اجرا نشود احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

  • عدم صلاحیت پزشک

از آنجایی که این روش تخصص است؛ باید توسط پزشکان متخصص و با تجربه انجام شود و در صورتی که توسط افراد غیرمتخصص صورت بگیرد می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی مانند عفونت، آسیب عصبی و یا نکروز بافت صورت را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه تزریق چربی به صورت

عوارض تزریق چربی به صورت چقدر شایع هستند؟

شیوع عوارض تزریق چربی به صورت

بر اساس تحقیقات انجام شده عوارض تزریق چربی به صورت در 2 درصد از افراد ممکن است ایجاد شود. درصد برخی از عوارض شایع عبارت است از:

  • 13.4 درصد آسیب عروق
  • –         4.3 درصد عدم رضایت بیمار به دلیل نامتقارن بودن چربی‌های تزریق شده
  • –         19.1 درصد ایجاد برجستگی‌های ریز در محل تزریق
  • –         7.4 درصد تزریق بیش از حد چربی
  • –         7 درصد نکروز چربی
  • –         0.3 درصد عفونت

آیا خطرات تزریق چربی به صورت قابل کاهش است؟

خطرات تزریق چربی به صورت

برخی از خطرات تزریق چربی به صورت مانند تورم و کبودی عوارضی هستند که در اکثر افراد ایجاد می‌شوند و قابل پیشگیری نیستند، اما در صورتی که دستورالعمل‌ها پس از جراحی را به خوبی رعایت نمائید می‌توانید میزان این عوارض را تا حدود بسیاری کاهش دهید؛ اما برخی خطرات تزریق چربی به صورت مانند آسیب‌های عصبی، نکروز بافت و یا عفونت جزء عوارضی هستند که باید توسط پزشک کنترل شوند. در صورتی که یک پزشک باتجربه را جهت تزریق چربی به صورت انتخاب نمائید میزان عوراض تزریق چربی به صورت را می‌توانید کاهش دهید.

سخن آخر

پیوند چربی به صورت یک عمل زیبایی است که مزایای بسیاری دارد با این وجود عوارض و خطراتی را نیز به همراه دارد که در این مقاله به تعدادی از مهمترین عوارض تزریق چربی به صورت مانند تورم، کبودی، عفونت، نکروز و …. اشاره شد.

سوالات متداول عوارض تزریق چربی به صورت

آیا عوارض تزریق چربی به صورت نیاز به درمان دارند یا به صورت طبیعی رفع می‌شوند؟

برخی از عوارض تزریق چربی به صورت مانند تورم و کبودی احتیاج به درمان خاصی ندارند و به تدریج برطرف می‌شوند. اما برخی از عوارض مانند عفونت، نکروز بافت و یا آسیب‌های عصبی نیاز به درمان‌های فوری جهت کاهش آسیب دارد.
همچنین در صورتی که بیمار از نتایج تزریق به دلیل عدم تقارن و یا موارد دیگر رضایت نداشته باشد باید درمان‌های لازم صورت بگیرد.

آیا تجربه و تخصص پزشک می‌تواند مضرات تزریق چربی به صورت را کاهش دهد؟

تزریق چربی به صورت یک روش کاملاُ تخصصی می‌باشد که باید توسط پزشکی که تجربه‌ی کافی در این زمینه دارد انجام شود. مراجعه به پزشکانی با تجربه و مهارت کافی می‌تواند میزان عوارض پس از تزریق چربی به صورت را تا درصد بالایی کاهش دهد.

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *