دکتر سارا لطفی » مقالات تزریق ژل » همه چیز درباره فیلر زیر چشم
۸ دقیقه
همه چیز درباره فیلر زیر چشم

همه چیز درباره فیلر زیر چشم

آنچه می خوانید...

اگر فکر می‌کنید چشم‌هایتان خسته و چروک به نظر می‌رسند، حتی زمانی که به خوبی استراحت می‌کنید، فیلر زیر چشم ممکن است گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. این که بخواهید از فیلر برای زیر چشم خود استفاده کنید ممکن است تصمیم سختی باشد. شما باید مواردی را مد نظر خود قرار دهید، مواردی مانند:

  • هزینه
  • نوع پرکننده
  • انتخاب دکتر حرفه ای برای انجام این روش
  • زمان بهبودی
  • عوارض جانبی بالقوه

پرکننده های چشم می توانند معجزه کنند، اما راه حل معجزه آسایی نیستند. به عنوان مثال، آنها دائمی نیستند. اولین قدم مهم صحبت کردن با یک پزشک در مورد نتایجی است که انتظار دارید.

تزریق فیلر به زیر چشم

همه افراد سزاوار این هستند که نسبت به ظاهر خود احساس رضایت کنند. اگر داشتن پرکننده‌های چشم چیزی است که به آن فکر می‌کنید، این مقاله شما را در مورد این روش و آنچه از نظر نتایج انتظار دارید را پر خواهد کرد.

فیلر زیر چشم چیست؟

برای روشن کردن ناحیه زیر چشم از فیلر های چشم استفاده می شود. این فیلر ها ناحیه های مورد نظر را پرتر و روشن تر نشان می دهند و در نتیجه سایه های سیاه زیر چشم شما کاهش می‌یابد. فیلر ها انواع مختلفی دارند. برخی ازانواع فیلر ها وجود دارند که به طور معمول بدون برچسب تاییدیه استفاده می شوند. این شامل:

به طور طبیعی بدن انسان اسید هیالورونیک تولید می‌کند. یک ژل مصنوعی عامل ساخته شدن پرکننده های اسید هیالورونیک است که آن ماده طبیعی بدن را تقلید می کند.

برخی مطالعات وجود دارد که نشان می‌دهد پرکننده های اسید هیالورونیک از تولید کلاژن در پوست حمایت می کنند. لیدوکائین، یک بی حس کننده است که به بی حس شدن ناحیه کمک می کند، ماده ای است که به برخی از انواع پرکننده های هیالورونیک اضافه می شود.

پرکننده‌های هیالورونیک اسید شفاف هستند، پس در نتیجه به راحتی صاف خواهند شد و احتمال جمع شدن آن‌ها بسیار کم است، رایج‌ترین نوع پرکننده که برای ناحیه زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرکننده‌های اسید هیالورونیک است.

اسید هیالورونیک نتیجه را مدت زمان کوتاه تری در بین تمام پرکننده ها ارائه می دهد، اما توسط برخی از پزشکان طبیعی ترین ظاهر را ارائه می دهد.

پلی-ال-لاکتیک اسید ماده‌ای زیست سازگار و مصنوعی می‌باشد که معمولا از طریق فرآیندی به نام نخ خطی تزریق می‌شود.

این ماده باعث می‌شود تولید کلاژن به طور قابل توجهی تقویت شود. آن نام تجاری Sculptra Aesthetic به بازار عرضه شده است.

این فیلر پوستی هم مانند پلی-ال-لاکتیک اسید، زیست سازگار است و از فسفات و کلسیم ساخته شده است. این پرکننده می تواند باعث تحریک تولید کلاژن در پوست شما شود و به این ناحیه حجم می دهد.

اگر در جایی که پلک و گونه تحتانی شما به هم می رسند، پارگی عمیقی دارید، ممکن است پزشک شما استفاده از تزریق چربی بدن خود را برای ایجاد این ناحیه توصیه کند.

معمولاً چربی مورد نیاز رو از قسمت هایی بدن می‌گیرند، از جمله:

  • شکم
  • باسن
  • ران

مزایا و معایب هر نوع پرکننده

در جدول زیر مزایا و معایب هر نوع پرکننده را برایتان ارائه داده‌ایم. در مورد هر فیلر با پزشک خود در روز مشاوره صحبت کنید تا فیلری که برای شما بهترین است را بتوانید انتخاب کنید.

فیلر ها چگونه تزریق می‌شوند؟

روش های تزریق تا حدودی بر اساس نوع پرکننده مورد استفاده، متفاوت است. قبل از انجام عمل قطعا شما یک جلسه مشاوره با پزشک خود خواهید داشت. در طی این جلسه مشاوره شما در مورد وضعیت خود با پزشکتان بحث خواهید کرد و دکتر شما اطلاعاتی در ارتباط با روش درمانی مناسب به شما می‌دهد، همچنین پزشک شما را از نحوه انجام روش و روند بهبودی نیز آگاه می کند.

روش تزریق

پزشک ناحیه ای را که قرار است تزریق انجام شود علامت زده و آن را با مایع پاک کننده استریل می کند. آنها یک کرم بی‌حس کننده را روی آن ناحیه می‌مالند و اجازه می‌دهند برای چند دقیقه جذب پوست شود.

پزشک با استفاده از یک سوزن کوچک تزریق را شروع می‌کند. در برخی موارد، آنها فیلر را از طریق سوزن به آن ناحیه تزریق می کنند. در موارد دیگر، یک کانول لبه‌ای کند که حاوی پرکننده است به سوراخ ایجاد شده توسط سوزن وارد می‌شود.

در زیر هر چشم ممکن است یک یا چند تزریق لازم باشد. اگر نخ خطی انجام شود، پزشک یک تونل پرکننده را به محل تزریق می‌کند، زیرا سوزن به آرامی خارج می‌شود.

پزشک شما بعد از تزریق فیلر را در جای خود صاف خواهد کرد. اگر انتقال چربی انجام می دهید، ابتدا تحت بیهوشی عمومی تحت لیپوساکشن قرار می گیرید.

بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که در طول عمل پرکننده چشم عملاً هیچ دردی احساس نکرده‌اند. اگرچه سوزن تزریق درست در کنار چشم قرار نمی گیرد، اما از نظر روانی ممکن است احساس کنید که سوزن به چشم شما نزدیک می شود، ناراحت کننده باشد.

مدت زمان بهبودی

پس از انجام عمل، پزشک به شما یک کیسه یخ می دهد تا آن را روی آن ناحیه اعمال کنید. ممکن است بعد از آن مقداری قرمزی، کبودی یا تورم مشاهده کنید، اما در بیشتر موارد این عوارض کوتاه مدت خواهند بود.

احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند تا یک قرار ملاقات دیگر را در چند روز پس از تزریق ترتیب دهید تا پزشک ناحیه درمان شده را بررسی کند و در صورت نیاز تعیین کند که آیا نیاز به تزریق فیلر اضافی است یا خیر. ممکن است نیاز باشد چندین بار تزریق را انجام دهید برای مثال در طی چند هفته یا ماه.

برخلاف پرکننده‌های مصنوعی، اگر پیوند چربی انجام شده باشد، می‌توانید یک دوره توقف 2 هفته‌ای را پیش‌بینی کنید.

نتایج

فیلر ها نتایج دائمی ارائه نمی دهند. مدت زمان ماندگاری هر پرکننده:

  • معمولاً پرکننده های اسید هیالورونیک بین 9 ماه تا 1 سال ماندگاری دارند.
  • هیدروکسی لاپاتیت کلسیم هم بین 12 تا 18 ماه ماندگاری دارند.
  • ولی اسید پلی ال لاکتیک می تواند تا 2 سال ماندگاری داشته باشد.
  • انتقال چربی ممکن است تا 3 سال ماندگاری داشته باشد.

چه کسی کاندیدای خوبی است؟

تیرگی در ناحیه فرورفتگی اشک اغلب ژنتیکی است، اما تعدادی از مسائل دیگر نیز می تواند باعث آن به وجود آمدن این تیرگی شود، مانند:

  • افزایش سن
  • خواب کم
  • کم آبی بدن
  • رنگدانه بیش از حد
  • رگ های خونی قابل مشاهده

پرکننده‌های چشم برای افرادی که گودال‌های تیره زیر چشم ناشی از ژنتیک یا افزایش سن دارند، بر خلاف عوامل سبک زندگی مؤثرتر است.

در برخی موارد افراد به طور طبیعی دارای چشم های فرورفته و گئدی زیر چشم هستند. پرکننده های چشم می توانند به تسکین این مشکل در برخی افراد کمک کنند، اگرچه برخی دیگر ممکن است جراحی را راه حل موثرتری بدانند.

به دنبال افزایش سن ممکن است دچار گودی چشم و ظاهری تیره شوید. به دنبال افزایش سن، ممکن است چربی زیر چشم از بین برود، که این امر باعث می‌شود ظاهری تیره بین ناحیه زیر چشم و گونه شما ایجاد شود.

اگر سیگار می‌کشید یا سیگار می‌کشید، پزشک ممکن است در مورد مصرف پرکننده‌های چشم به شما هشدار دهد. سیگار ممکن است مانع بهبودی شما شود. سیگار می‌تواند باعث شود مدت زمان ماندگاری نتایج کاهش یابد. 

عوارض جانبی احتمالی چیست؟

برای جلوگیری از واکنش آلرژیک احتمالی به پرکننده، حتماً پزشک خود را از هرگونه آلرژی مطلع کنید.

معمولا، عوارض جانبی فیلر های چشم حداقل و کوتاه مدت است و عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرخی
  • پف کردگی
  • نقطه قرمز کوچک در محل های تزریق
  • کبودی

اگر پرکننده خیلی نزدیک به سطح پوست تزریق شود، ممکن است این ناحیه ظاهری آبی یا پف کرده پیدا کند.

به حداقل رساندن عوارض جانبی

برای جلوگیری از عوارض جانبی جدی مهم ترین کار این است که در انتخاب متخصص پوست بسیار با دقت و سنجیده عمل کنید. پزشکان کم تجربه می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی جدی شوند، مانند استفاده ناهموار از پرکننده یا سوراخ کردن تصادفی ورید یا شریان.

عوارض جانبی جدی عبارتند از:

  • نتایج ناهموار و نامتقارنی تزریق
  • برجستگی های ریز زیر پوست
  • فلج عصبی
  • جای زخم
  • کوری

هزینه آن چقدر است؟

پرکننده های چشم یک عمل زیبایی هستند، بنابراین تحت پوشش هیچ طرح بیمه درمانی نیستند. هزینه ها می تواند متفاوت باشد. به طور معمول به پزشک متخصص شما نیز بستگی دارد.

چگونه یک جراح مجرب پیدا کنیم

برای پیدا کردن بهترین متخصص پوست شما باید نکاتی را در نظر بگیرید در مقاله راهنمای انتخاب بهترین متخصص پوست می‌توانید با تمامی این نکات آشنا شوید. 

در جلسه مشاوره اولیه، فهرستی از سوالات را برای پرسیدن آماده کنید. سوالاتی مانند:

  • چند سال تجربه دارید؟
  • چند بار در سال این روش را بر روی افرادی با شرایط خاص من و همینطور هم سن و سال من انجام می دهید؟
  • معمولا توصیه شما استفاده از چه نوع پرکننده ای است و چرا؟
  • توصیه می کنید که من از چه نوع فیلری استفاده کنم؟

پرکننده های چشم برای کاهش تیرگی زیر چشم در ناحیه ای که به زیر چشم معروف است رایج است. مواد پرکننده بدون برچسب استفاده می شوند زیرا هنوز توسط FDA تایید نشده اند. چندین نوع مختلف پرکننده وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، از جمله اسید هیالورونیک که رایج ترین نوع آن است. مهم نیست که چه نوع پرکننده ای برای شما بهترین است، انتخاب یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک با تجربه و دارای مدرک بورد مهم ترین تصمیم شماست.

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

2 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *