دکتر سارا لطفی » جوانسازی صورت » لیزر فرکشنال CO2 و همه چیز درباره آن
۱۰ دقیقه
لیزر فرکشنال CO۲

لیزر فرکشنال CO2 و همه چیز درباره آن

آنچه می خوانید...

لیزر فرکشنال CO2 یکی از روش های ایمن هست که می تواند صورت شما را شاداب و سرحال و بدون جوش کند. ابتلا به آکنه اغلب می‌تواند زندگی شما را مختل کند، این امر می‌تواند مورد انتظارترین مصاحبه شغلی یا اولین قرار ملاقات با کسی که دوستش دارید، باشد.

آکنه علاوه بر اینکه باعث ایجاد عدم اعتماد به نفس در شما می‌شود، می‌تواند به شما نیز آسیب برساند و در بدترین موارد، علائم و قرمزی‌هایی بر روی صورت شما به جا بگذارد. در این روش لایه‌های بیرونی پوست از طریق لیزر برداشته می‌شود و در نتیجه پوست شاداب و درخشان زیر آن را نشان داده می‌شود.

آیا می‌خواهید بیشتر بدانید که چگونه می‌تواند مشکلات پوستی شما را حل کند؟ برای شروع، در اینجا همه چیز‌هایی که باید در مورد لیزر CO۲ فرکشنال بدانید، از این روش گرفته تا فواید آن ارائه داده شده است.

01:11
truncate dir-rtl

CO2 فرکشنال

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

لیزر فرکشنال CO2 نوعی درمان پوستی است که توسط متخصصین پوست یا پزشکان برای کاهش ظاهر اسکارهای آکنه، چین و چروک های عمیق و سایر ناهنجاری های پوستی استفاده می شود. این یک روش غیر تهاجمی است که از لیزر مخصوص دی اکسید کربن برای برداشتن لایه های خارجی پوست آسیب دیده استفاده می کند. پس از انجام این روش که معمولا 15-20 دقیقه طول می کشد، می توانید بلافاصله فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد

لیزر فرکشنال CO2 چه مشکلاتی را حل می کند؟

لیزر CO2 فراکشنال معمولا برای درمان اسکار و آکنه استفاده می شود. اما در مشکلات زیر نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد:

  • لکه های روی پوست
  • بزرگ شدن غدد چربی (به ویژه در اطراف بینی)
  • خطوط ظریف و چین و چروک
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • افتادگی پوست
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • رنگ پوست ناهموار
  • زگیل

چه کسانی کاندید مناسب لیزر فرکشنال CO2 هستند؟

لیزر فرکشنال CO2 برای افرادی که دوست دارند ظاهر آکنه، خطوط ریز، رنگدانه ها و سایر بیماری های پوستی ذکر شده در بالا را به حداقل برسانند، گزینه ایده آلی است. متخصصان پوست همچنین توصیه می کنند در صورتی که لیفت صورتتان به خوبی انجام نشده، این عمل را انجام دهید. این تکنولوژی برای افرادی که مشکلات زیر را دارند، مناسب است:

  1. لیزر فرکشنال CO2 معمولاً برای درمان چین و چروک‌های صورت مانند چروک‌های پیشانی، چروک‌های اطراف چشم (چروک‌های خط چشم) و چروک‌ها و جوانسازی لب استفاده می‌شود. این لیزر بهبود قابل توجهی در تقویت ساختار پوست و کاهش چین و چروک‌های صورت ایجاد می‌کند.
  2. لیزر فرکشنال CO2 می‌تواند برای کاهش ظاهر جای جوش‌های قدیمی، اسکارها و نقاط تیره روی پوست مؤثر باشد. این لیزر با بازسازی بافت و ترمیم کلاژن پوست کمک می‌کند تا جای جوش‌ها و اسکارها کاهش یابد و پوست صافتر و یکنواخت‌تر شود.
  3. لیزر فرکشنال CO2 ممکن است برای کاهش لکه‌های پیری و آفتابی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این لیزر، لکه‌های پیری می‌توانند کاهش یابند و تون و نور پوست بهبود یابد.

چه کسانی باید از لیزر فرکشنال CO2 اجتناب کنند؟

متأسفانه لیزر فرکشنال CO۲ برای همه مناسب نیست. به افرادی که جوش‌های گسترده، زخم‌های باز یا هر گونه عفونت روی صورت دارند توصیه می‌شود از این روش درمان پوستی دوری کنند. همینطور آن دسته از افرادی که از ایزوترتینوئین خوراکی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از این روش برای درمان پوست خود استفاده کنند؛ زیرا این روش برای سلامتی و ایمنی آن‌ها خطر دارد.

اگر بیماری‌های مزمن (مانند دیابت) دارید، باید احتیاط بیشتری داشته باشید و ابتدا با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

با گفتن همه این موارد، بسیار مهم است که با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ارزیابی کند که آیا شما واجد شرایط این روش هستید یا خیر.

چرا از لیزر فرکشنال co2 استفاده می شود؟

لیزر فرکشنال CO۲ برای افرادی که می‌خواهند ظاهر اسکار آکنه، چین و چروک‌های ظریف و رنگدانه‌ها را کاهش دهند، بهترین گزینه است. همچنین سایر مشکلات پوستی می‌توانند از درمان لیزر CO۲ فرکشنال بهره‌مند شوند. اگر لیفت صورت ناموفق پوستی دارید، ممکن است به شما توصیه شود که اقدام به انجام چنین نوع جراحی کنید.

با این حال می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی را درمان کند، از جمله لکه‌های پیری، غدد چربی که بزرگ‌تر شده‌اند، چین و چروک‌ها و خطوط ریز، پرپیگمانتاسیون، آسیب‌های ناشی از آفتاب که باعث افتادگی پوست می‌شود، و تغییر رنگ پوست. این روش معمولاً روی صورت انجام می‌شود. اگرچه می‌توان از لیزر برای درمان گردن، دست‌ها و بازو‌ها نیز استفاده کرد.

بنابراین، لیزر CO۲ فرکشنال برای درمان‌های زیبایی کاربرد‌های مختلفی دارد. برای دانستن بیشتر باید با یک جراح زیبایی ملاقات کنید. با بکارگیری لیزر فرکشنال می‌توان جای زخم‌های سطحی را از بین برد و با رفع آن ظاهر زیبایی را در پوست صورت ایجاد کرد.

01:13
truncate dir-rtl

لیزر CO2

مزایای لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

لیزر فرکشنال دی اکسید کربن مزایای زیر را برای برخی از بیماری های پوستی ارائه می دهد:

لیزر CO2 رنگدانه انتخابی نیست. ضایعات پیگمانته و غیر رنگدانه پوست را می توان به طور موثر هدف قرار داد. این یک درمان انتخابی برای بافت و با دقت بالا است. این روش نسبت به لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن کمتر تهاجمی است و زمان بهبودی آن کوتاه است. تنها حدود چند هفته طول می کشد تا به خوبی بهبود یابد.

کاربرد های لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

از کاربردهای مختلف لیزر فرکشنال CO2 می‌توان به موارد زیر اشاره می‌شود:

کاربرد های لیزر فرکشنال CO2

لیزر فرکشنال co2 چگونه کار می کند؟

لیزر فرکشنال CO۲ اغلب با استفاده از کرم بی‌حس‌کننده موضعی در ناحیه‌ای که قرار است درمان شود، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل انجام می‌شود. مدت زمان انجام این عمل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

از انرژی نور با پالس کوتاه (معروف به پالس اولترا) استفاده می‌کند که به طور مداوم از طریق یک الگوی اسکن به منظور حذف لایه‌های نازک و خارجی پوست آسیب دیده عمل می‌کند. هنگامی که سلول‌های مرده پوست از بین رفتند، این روش تولید چندین ناحیه میکروترمال را فعال می‌کند که به عمق پوست می‌رسد.

لیزر‌های ابلیتیو با از بین بردن لایه‌های پوست عمل می‌کنند. پوست زیرین را گرم می‌کند و در عین حال لایه بیرونی نازک پوست را از بین می‌برد. این امر باعث رشد فیبر‌های کلاژن جدید می‌شود و لیزر فرکشنال Co۲ منجر به پوست شفاف‌تر، صاف‌تر و سفت‌تر می‌شود زیرا اپیدرم ترمیم و رشد می‌کند. با این حال، لیزر‌های غیر سایشی، مانند دستگاه‌های IPL، هیچ لایه پوستی را از بین نمی‌برند. آن‌ها تشکیل کلاژن را تحریک می‌کنند. همچنین به بهبود رنگ و بافت پوست کمک می‌کند.

به لطف فناوری کسری که در طول این روش استفاده می‌شود، بافت‌های سالم زیر پوست هنوز هم درست در بین مناطق میکروترمال که در آن گرما اعمال می‌شود، یافت می‌شود. در نتیجه، بیماران فقط باید دوره‌های نقاهت کوتاه‌تری را طی کنند که ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد.

چه کاری باید قبل از انجام لیزر فرکشنال CO2 انجام دهم؟

قبل از انجام لیزر فرکشنال  CO2، توصیه می شود این قوانین قبل از درمان را دنبال کنید.

  • از محصولات حاوی رتینوئید استفاده نکنید زیرا می تواند بر نتایج نهایی تأثیر گذار باشد.
  • از 2 هفته قبل لیزر درمانی در معرض بیش از حد نور خورشید قرار نگیرید.
  • مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و حتی ویتامین E را متوقف کنید زیرا می تواند منجر به لخته شدن طولانی مدت خون شود.
  • با متخصص پوست خود مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا کاندید مناسبی برای درمان لیزر فرکشنال CO2 هستید یا خیر.

آیا درمان با لیزر فرکشنال CO2 عوارض جانبی دارد؟

بله، درمان با لیزر فرکشنال CO2 ممکن است به همراه برخی عوارض جانبی موقتی و نادری همراه باشد. این عوارض جانبی معمولاً متناسب با نوع و شدت درمان، نوع پوست، واکنش فردی و تجربه پزشک استفاده کننده متفاوت است. بعضی از عوارض جانبی ممکن شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. پس از درمان با لیزر فرکشنال CO2، پوست ممکن است قرمز و التهابی شود. این عارضه معمولاً در عرض چند روز بهبود می‌یابد.
  2. بعضی از افراد ممکن است پس از درمان با لیزر فرکشنال CO2 احساس خارش و سوزش در منطقه درمان شده داشته باشند. این عارضه نیز معمولاً به طور موقت و در مدت زمان کوتاهی ادامه دارد.
  3. پوست پس از درمان ممکن است خشک و ترک‌های موقتی داشته باشد. این مسئله معمولاً با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و مراقبت‌های پوستی مناسب قابل بهبود است.
  4. در برخی موارد، لیزر فرکشنال CO2 ممکن است منجر به ترشحات و خونریزی کوتاه مدت در ناحیه درمان شده شود. این عارضه معمولاً در مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد.
  5. عفونت در موارد نادر ممکن است رخ دهد. برای کاهش خطر عفونت، مهم است که پس از درمان، راهنمایی‌های ارائه شده توسط پزشک را رعایت کنید.

آیا لیزر فرکشنال CO2 مضر است؟

این روش ساده و بی خطر است. و به طور گسترده ای برای اهداف بالینی و زیبایی در افراد با انواع پوست استفاده می شود. روش پزشکی لایه برداری با لیزر CO2 می‌توان گفت که هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. معمولاً درد این روش برای اکثر افراد خفیف است. با این حال، از آنجایی که برای عمل زیبایی از بی‌حس کردن ناحیه استفاده می‌شود، صورت شما بی‌حس خواهد شد و از یک عمل بدون درد اطمینان حاصل می‌کنید.

آیا نتایج لیزر فرکشنال CO2 آنی هستند؟

نتایج لیزر فرکشنال CO2 برای هر فرد وابسته به نوع مشکل پوستی، شدت آن، و واکنش فردی است. در بعضی موارد، نتایج اولیه قابل مشاهده است و شامل بهبود ظاهر چین و چروک‌ها، کاهش لکه‌های پیری، و بهبود کیفیت پوست می‌شود. این تغییرات ممکن است در عرض چند روز یا هفته پس از درمان مشاهده شوند.

این که بخواهید نتایج درمان پوست را مشاهده کنید بسته به مشکل مورد نظرتان است. به عنوان مثال، اگر می خواهید از شر هایپرپیگمانتاسیون خلاص شوید، می توانید فوراً نتایج را تنها در یک جلسه مشاهده کنید. با این حال، هنگام از بین بردن اسکار آکنه و خطوط ریز، ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج ظاهر شوند.

آیا باید تحت چندین جلسه درمانی لیزر فرکشنال CO2 قرار بگیرم؟

تعداد جلسات درمانی لیزر فرکشنال CO2 موردنیاز برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بستگی به مشکلات پوستی شما، نوع و شدت آنها، و پاسخ شما به درمان دارد. علاوه بر این، تصمیم نهایی در مورد تعداد جلسات توسط پزشک شما بر اساس ارزیابی شخصی شما و نیازهای خاص شما اتخاذ خواهد شد.

بسته به شدت بیماری پوستی، ممکن است نیاز باشد حدود یک تا سه جلسه این درمان را انجام دهید. این درمان را می توان به فاصله بین چهار تا شش هفته ای انجام دهید.

چگونه می توان از لیزر فرکشنال CO2 استفاده کرد؟

شما می توانید لیزر فرکشنال CO2 را در کلینیک های مختلف پوست دریافت کنید. با این حال، با توجه به ماهیت ظریف این روش، بهتر است با متخصصان پوست دارای گواهی تخصص کار کنید که می توانند از ایمن و موثر بودن این فرآیند اطمینان حاصل کنند.

لیزر فراکشنال CO۲ یک درمان غیرجراحی است که اسکار‌های آکنه، خطوط ریز و سایر مشکلات پوستی را با حداقل زمان از کار افتادگی هدف قرار می‌دهد. این شامل از بین بردن لایه خارجی پوست آسیب دیده است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند تا پوستی محکم‌تر، سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. پس از این روش بسیار کوتاه (۱۵ تا ۲۰ دقیقه)، می‌توانید فوراً به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید و با اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

یکی از روش‌هایی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیزر فرکشنال CO۲ است. در این روش به منظور ایجاد سوراخ‌های بروی سطح پوست ) لایه اپیدرم پوست که بیرونی‌ترین لایه پوست است (پروتو لیزر بروی پوست تابانده می‌شود که قطر این پرتو بسیار نازک است.

یک جلسه درمانی با استفاده از این روش برای جوانسازی پوست کافی است اما در ضایعات شدید پوستی بعد از بررسی هایی که متخصص پوست انجام می دهد ممکن است نیاز به تعداد جلسات بیشتری باشد. قبل استفاده از لیزر فرکشنال CO2 از کرم های بی حسی استفاده می شود .

دکتر سارا لطفی

دكتر سارا لطفى متخصص پوست، مو، زيبايى و ليزر و عضو انجمن متخصصين پوست ايران در سال ٩٠ بعد از گذراندن ٤ سال دوره دستيارى در دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى تهران با نمره ممتاز و كسب رتبه اول بورد شفاهى فارغ التحصيل شده و موفق به اخذ مدرك بورد تخصصى پوست، مو و ليزر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *